Forår 2025

2025-03-04


Det er længe siden jeg har skrevet til jer, og det er helt klart fordi jeg har haft en hel del at se til i mit andet arbejde, som lærer på Kristofferskolen. Jeg har i dette år fået flere nye fag at undervise og har måttet bruge tid til forberedelse. Det der jo også skete var, at jeg fandt ud af, hvor sjovt det er og hvor meget af undervisningen, som virkelig er fundament for vores forståelse af verden.

Undervisning

Min vej i emnerne har rejst forundring hos mig. Jeg har gravet dybere i mekanikkens spændende principper samt undersøgt varme og magnetisme og de første grundlæggende begreber inden for elektricitet. Hvorfor skriver jeg nu det til jer, mine yogaelever? Jo det gør jeg, fordi min vej ind i emnerne og den nysgerrighed og ihærdighed som kommer i mig, og den omsorg for elevernes læring og indlevelse i deres verden og måde at anskue tilværelsen på alt sammen bæres af min egen udvikling og evolution. Og netop denne lyst til opdagelse og udforskning fodres af min daglige yoga.

Sundhed og ernæring

I 8. Klasse har vi i biologi arbejdet med ernæring. Et emne, der har ligget mig på sinde siden en tidlig alder. Muligheden for at fordybe sig i og finde en måde, som får eleverne til at springe ind i emnet, trods deres teenageattitude og udfordringer. I samme klassetrin har jeg haft økologi og kemi og denne kombination giver grobund for et fint spind af sammenhænge. Udfordringen er naturligvis at få de unge til at interessere sig for emnerne, få dem engageret. Jo bedre jeg kender mit emne, jo lettere, men der er også et stort arbejde i det relationelle. Også her kan jeg trække på mine erfaringer fra yogaens verden, mine egne erfaringer men også i høj grad de mange timers undervisning og samtaler om yogafilosofi og oprindelse.

Glædeligt forår, Susanne